Recreatie aan het water

Water is populair om bij of in te recreĆ«ren. Mensen gaan niet alleen naar de plekken die speciaal hiervoor zijn aangewezen en aangelegd. Ook ander water in de buurt van woonwijken wordt voor recreatie gebruikt. De VVD vind dat de gemeente zwemmen op alle plekken waar dat niet gevaarlijk is, moet toestaan. Plaatsen waarvan veel gebruikgemaakt wordt, moeten goed worden onderhouden. De Tijningen Plas in Zaltbommel heeft een kwaliteitsimpuls gekregen. De VVD gunt ook de Neswaarden in Aalst een extra kwaliteitsimpuls. Verontdiepen mits verantwoord met schone grond kan hierbij helpen.

Zwemmen in de Waal is levensgevaarlijk, toch doen mensen dat ook daarin op heel veel plekken en in de hele gemeente. Het plaatsen van waarschuwingsborden alleen is onvoldoende om ongelukken en verdrinkingen te voorkomen. De VVD vindt dat overal aan de Waal op warme dagen fysiek toezicht moet komen. Ook is de VVD voorstander van de oprichting van een vrijwillige reddingsbrigade om het aantal ongelukken op en in het water terug te dringen.