Perspectief nota 2020

Tekst en beelden van de inbreng van de VVD Zaltbommel voor de perspectief nota 2020.

Perspectiefnota 2021

Algemeen
Voor ons ligt een gedegen plan voor de Gemeente Zaltbommel. Daar waar in vele gemeenten de cijfers niet liegen en er sprake is van soms zelfs flinke begrotingstekorten, bezuinigingen alom en weinig stabiliteit, is onze gemeente al jaren in staat om financieel gezond te zijn. Iets om trots op te zijn en betekent tegelijkertijd dat we, zelfs in deze tijd, ruimte en mogelijkheden hebben. Dat wil niet zeggen dat we onbeperkt kunnen uitgeven maar continue zorgvuldig keuzes blijven maken en kijken daar waar de prioriteiten liggen. Kortom, het feit dat we er goed voor staan betekent ook dat we anticyclisch kunnen investeren, juist NU en dat is op z’n minst reden voor optimisme! Dat geeft lokaal ook werkgelegenheid en het voorkomt dat er mensen een beroep op sociale voorzieningen moeten doen. Ook is het nu een gunstige tijd om aan te besteden. Onze gemeente kan en gaat voortvarend aan de slag, DOEN-denken in plaats van DOEM-denken, daar houden we van bij de VVD!

Voorzitter, allereerst een paar zaken vooraf waar ik graag wat woorden aan kwijt wil. Aansluitend neem ik u mee in de punten die voor de VVD bovenaan staan als het gaat om prioriteiten binnen onze gemeente.

Punten vooraf
Wij zouden de VVD niet zijn als wij niet veel waarde zouden hechten aan het feit dat de belastingen niet stijgen. Goed om daarom ook hier te benoemen dat in Zaltbommel alle belastingen gelijk zijn gebleven, waarvoor dan ook onze complimenten aan het College.

We vinden het goed informeren van onze inwoners belangrijk. Het Kontakt is helaas verdwenen. Een ontzettende aderlating wat ons betreft, we waren altijd erg content met de manier waarop de berichtgeving via het Kontakt de afgelopen jaar is gedaan. We vinden het belangrijk dat al onze inwoners van goede informatievoorziening worden voorzien en willen erop aansturen dat er goed nagedacht blijft worden over passende alternatieven, zowel online als offline. Het alternatief Bommelerwaardgids is een mooie nieuwe uiting in dit geheel en is naar ons idee 1 van de onderdelen die daarvan uitmaakt.

Vraag voor nu blijft wel: Wat gaat het College er aan doen om ervoor te zorgen dat onze inwoners optimaal geïnformeerd worden? En welke media gaat zij hier nog meer voor inzetten?

Voorzitter, ik wil graag starten met een onderwerp wat de afgelopen weken veelvuldig aan de orde is geweest…..

Cultuur
De VVD vindt aandacht voor cultuur in deze crisistijden van eminent belang. Immers cultuur zorgt voor een verbinding tussen mensen, het is ook een manier om individualisme en eenzaamheid het hoofd te bieden. Blij zijn we dat aan het gedachtengoed van Hugo de Groot aandacht besteden. Hugo, Slot Loevestein zijn belangrijke iconen voor ons; en ook Fiep Westendorp. Mooi om te zien dat plannen voor een onderkomen voor de collectie concreet en overzichtelijk zijn. Graag zou ik het bestuur van het stadskasteel hun ideeën voor de raad zien presenteren wat hun plannen zijn. Het bestuur heeft dit onlangs in een brief aangeboden en wat de VVD betreft maken we van dit aanbod gebruik.

Voorzitter, we hebben vanavond een belangrijk dossier behandeld als het gaat om cultuur. De toekomst en mogelijk behoud van de Poorterij. Het is de VVD na aan het hart als het gaat om behoud van de theaterfunctie binnen onze gemeente. Een theaterfunctie is namelijk een belangrijk onderdeel voor ons vestigingsbeleid. Echter, niet ten koste van alles, laten we daar duidelijk over zijn.

Vraag aan het College: Wilt u zorgen voor een betaalbare accommodatie inclusief een podium?

Voorzitter, dan iets over het verkeer binnen onze gemeente…..

Verkeer
De verkeerssituatie rondom scholen, mooi dat daar zo veel aandacht voor is in deze nota. Eerder stelden wij schriftelijke vragen over een eventuele pilot rondom het autovrij maken van schoolstraten tijdens de haal- en brengtijden. Wij zien terug dat dit deels is overgenomen en daar zijn wij enthousiast over. Veiligheid op alle niveaus is voor ons erg belangrijk.

Fietsen is gezond en duurzaam. Fijn dat volgens afspraak in het Masterplan fietspaden ook daadwerkelijk tot voorstellen zijn gekomen om de hoog prioriteit plannen op te pakken. Verstandig ook om te kiezen dat maakt de realisatiekracht groter. Het vertrouwen is dan ook groot dat de schop daadwerkelijk zo snel mogelijk de grond in gaat. Al hebben we ook wel oog voor het feit dat procedures en landaankopen de nodige doorlooptijd zal kosten.

Zaltbommel is door zijn Masterplan aanpak de oproep van ANWB directeur van Bruggen voor. Die vroeg 24 juni jl. aan gemeenten en het rijk om plannen te gaan maken om het fietsen veiliger te maken. Dat vind de VVD goed om te zien.

We vragen in de uitvoering te werken met duidelijke belijningen. Immers fietsen krijgen steeds betere led verlichting. Een goede belijning helpt de fietser de weg goed te volgen. VVD pleit er niet voor om royaal gebruik te maken van extra verlichting. Wel op bijvoorbeeld oversteekplaatsen, maar verder niet. We willen geen onnodige lichtvervuiling en letten graag op zowel de portemonnee als op ons energieverbruik in het kader van duurzaamheid.

Wat wél jammer is, is dat de provincie nog steeds niet door de bocht gaat om te helpen met de Bergsche Maasdijk. Dezelfde provincie die ons heeft geholpen met de realisatie van de F2, het snelfietspad. Daar was de financiële bijdrage 83%; een mooi resultaat. De projectorganisatie is bezig om zo snel mogelijk de schop in de grond te krijgen. Trouwens ook een mooi voorbeeld van ambtelijke samenwerking met Maasdriel, zo kan het dus ook!

Voorzitter, de VVD vraagt al lange tijd aandacht voor het uitbreiden van de fietsenstallingen op het station. Helaas horen we dat ProRail blijft weigeren hieraan bij te dragen. Goed om te lezen in de ontvangen informatie nota dat het College toch mogelijkheden ziet dit in combinatie met de P+R uitbreiding te realiseren. En zonder om in de perspectief nota hier extra geld voor te vragen, compliment!

Voorzitter, dan kom ik bij het onderwerp wonen, eveneens een onderwerp belangrijk voor de VVD.

Wonen
De huizenprijzen in Zaltbommel liggen erg hoog, dit komt deels doordat het woningaanbod schaars is. Als VVD zien we daarom graag dat er meer gebouwd wordt, zeker als het gaat om woningen voor starters en woningen voor senioren. Zij worden als het ware op dit moment de woningmarkt ‘uitgedrukt’ en wij vinden het erg belangrijk dat jongeren die hier zijn opgegroeid hier kunnen blijven wonen. Ditzelfde geldt voor senioren. Zij hebben hier immers hun leven opgebouwd en willen graag kleiner wonen, maar helaas is dat voor velen op dit moment niet haalbaar. Dit zorgt ervoor dat er te weinig doorstroming plaatsvindt. Bouwen, bouwen, bouwen dus en dan echt naar vraag. Wij begrijpen dat een huis niet in één dag gebouwd wordt, maar willen alvast een geste doen richting onze starters. De afgelopen raadsvergadering stelden wij vragen over het verruimen van startersleningen. Op dit moment geldt dat voor woningen tot 200k, maar een kort bezoek aan Funda laat zien dat dat niet meer adequaat is. Het College gaf aan dat er een verruiming plaats gaat vinden naar 215k, maar de VVD zou graag zien dat er een verruiming plaatsvindt van 50k, zodat de markt voor jongeren groter wordt.

Vraag aan het College: Is het College bereid om dit bedrag te heroverwegen?

Daarnaast ziet de VVD kansen om meer woningen in de Vergt te bouwen. Er heeft al een grote revitalisatie plaatsgevonden, wat ons betreft gaat dat nu verder doorgepakt worden. Wij zien bijvoorbeeld kansen op de plek waar de Action zit, voor velen van ons is deze plek een doorn in het oog en echt niet meer van deze tijd. Een ander voorbeeld is de plek waar nu het huidige zwembad is gevestigd.

De vraag aan het College is dan ook: Is het College bereid dit na het slopen te bestemmen voor wonen?

Hospice
Voorzitter, graag vragen we ook nog de aandacht voor het Hospice welke we qua financiën een beetje missen in deze nota. Afgelopen jaar heeft de VVD dit al eerder onder de aandacht gebracht en we zijn blij om te horen dat er inmiddels constructief overleg is tussen de gemeente en het bestuur. Het bouwplan is ontwikkeld, de begroting is rond en de verzoeken rondom financiering liggen op dit moment bij de bank. Belangrijk is nu dat de volgende stappen worden gezet rondom het voorstel met betrekking tot de erfpacht en de uiteindelijke uitvoering.

Vraag aan het College: Kan het College aangeven hoe het voorstel rondom de erfpacht eruit gaat zien en wanneer men verwacht dat de bouw kan gaan beginnen?

Veiligheid
De VVD pleitte al eerder voor gebiedsverboden als het gaat om vuurwerk. We zijn daarom blij te zien dat er extra budget vrijkomt voor acties rondom de jaarwisseling. Met name in de kern Zaltbommel zouden wij graag zien dat er één vuurwerkshow plaatsvindt, zodat het makkelijker te handhaven is. Wij zijn van mening dit budget ervoor zorgt dat de veiligheid sterk zal toenemen.

Verder is de VVD in de afgelopen periode geïnformeerd over het feit dat de burgemeester is wezen kijken op het bedrijventerrein de Wildeman waarbij nadrukkelijke aandacht was voor het cameraschild wat men daar heeft geïnstalleerd. Wij zouden graag zien dat dit breder wordt getrokken en dat er een cameraschild wordt geplaatst op alle ingangswegen van onze gemeente. Ook vragen wij wederom aandacht voor het plaatsen van cameratoezicht rondom de Esso en bij de Beersteeg. Tot nu toe hebben wij hierover geen terugkoppeling gehad en wij zien dan ook graag hoe het College hier in staat.

Streekmarketing
Om de Bommelerwaard als focus voor streekmarketing te kiezen is een logische keuze. Veel beter dan Rivierenland of Fruitdelta. Ons mooie eiland tussen de rivieren met z´n parels in alle kernen verdient het om van te genieten. De VVD vindt het belangrijk dat toeristen en onze inwoners worden geattendeerd op alle mooie plekken die onze omgeving te bieden heeft. Toerisme is een belangrijk element in onze gemeente. In onze horeca, B&B, camping en hotelfaciliteiten werken veel mensen. Een boost in deze sector in deze tijden getuigt van een goede timing. Er is een mooi verhaal gemaakt die door ondernemers goed en praktisch te benutten is. De één maakt er een aantrekkelijke route van, de ander bedenkt acties die erbij passen. Tezamen levert het voor de bezoeker een eenduidig beeld op. Kortom, een eenduidig beeld dat alle initiatieven verbindt.

Gebiedsgericht werken
Er wordt vanuit gebiedsgericht werken al veel gedaan, recent zijn er pilots gedraaid met een nieuwe interne aanpak, zo laat het College weten. Bewoners worden steeds beter betrokken bij de plannen in hun eigen kern en dat is waar het de VVD dan ook vooral om gaat. Toch hier ook een kritische noot, daar waar het gaat om het opstellen van budgetten hiervoor. Elk jaar weer blijkt de discussie te gaan of er wel of niet budget is voor bepaalde zaken. Er wordt gesproken over een kernbudget maar niet over een structureel budget. Daar blijft de gemeente steeds terughoudend in. De vraag is waarom? Waarom niet elk jaar budget vrijmaken per kern, afhankelijk van de grootte hiervan?  In deze nota wordt aangegeven dat, indien er sprake is van een initiatief van structurele aard, pas dán de kosten worden opgenomen in de reguliere begroting bij de verantwoordelijke afdeling. Onze vraag vanuit de VVD is dan ook, kunt u hierbij voorbeelden noemen? Welke initiatieven zijn dit dan want eerlijk = eerlijk, vaak zullen deze initiatieven eerder incidenteel zijn per kern, dan structureel.

BVEB
De BVEB…. De afgelopen maanden is hier al veel over gezegd en gesproken. Er is in beide gemeenten een bijeenkomst geweest waarin deze uitvoerig besproken is. De laatste uitkomst vanuit de gemeente Maasdriel is nog niet bij ons bekend. Wat de VVD betreft is het standpunt nog steeds daar waar samenwerking van toepassing is, moeten we dat vooral doen. Echter, daar waar de kosten en vooral ook de strubbelingen in de uitvoering steeds een probleem lijken te zijn, zijn wij van mening dat beide gemeentes prima zelfstandig verder kunnen. Het doel staat voorop, efficiency door middel van samenwerkingsverbanden aangaan en niet het middel als juridisch construct “an sich”. Een investering in informatiebeveiliging zien we dan ook als een noodzakelijkheid ten allen tijden, we vragen ons alleen wel af of daar 2 jaar lang een investering nodig is van € 84.000,-.

Dierenwelzijn
De afgelopen 2 jaar is de VVD bezig geweest om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke nieuwbouw Dierenopvangtehuis Bommelerwaard doorgang kan krijgen. Voorzitter, ik moet zeggen, er hebben veel gesprekken plaatsgevonden, er is veel over-en-weer gemaild en er zijn opbouwende gesprekken gevoerd met de Wethouder en ambtenaren. De recente notitie van deze week stemt ons dan ook positief! De verhoging van de bijdrage per inwoner en de garantstelling door de gemeente Zaltbommel voelt als een oplossing waar op een gedegen manier naar is gekeken en wat uiteindelijk zowel door onze inwoners alsmede vanuit de gemeente zelf gedragen wordt.

De vraag aan de Wethouder; “Wanneer kan er gebouwd gaan worden? En in hoeverre is de gemeente Maasdriel ook nog betrokken bij het leveren van een bijdrage hieraan?”

Daarnaast stelden wij mondelinge vragen over het inzetten van BOA’s op het handhaven van dieren welzijn. Het College reageerde hier positief op en zegde toe dit uit te voeren. Hoe staat het inmiddels met onze zogenaamde ‘dierenBOA’s’? Worden zij al ingezet? Zo ja, zijn hier al resultaten van? Zo niet, wanneer wordt dit ingevoerd?

Binnenstad
Onze bruisende binnenstad. We hebben gezien dat Zaltbommel dat ondanks Corona in zich heeft. Chapeau voor ons horecabeleid. Wat de VVD betreft is dit een aanzienlijke verbetering van hoe de binnenstad eruit ziet. Ook de horecaondernemers zelf zijn blij met de verruiming en het niet elke dag opnieuw neerzetten van het terras. Ziet het College kansen dit ook na Corona zo te blijven handhaven? We lezen in de nota dat er een Torentuinschuur komt. De VVD is hier erg enthousiast over. De Torentuin is immers een sympathiek burgerinitiatief, waar veel inwoners van profiteren. De combinatie met de bolwerkers is wat ons betreft een goed plan, zij hebben immers recht op een goede ‘huisvesting’ wanneer zij aan het werk zijn. Precies een jaar geleden stelde de VVD vragen over sensoren in prullenbakken. Sensoren die aangeven dat de prullenbak te vol is. Het College reageerde hier positief op, alleen hebben wij ze nog niet gezien. Kan het College toezeggen een pilot met deze sensoren uit te voeren, beginnend in de binnenstad? En wanneer dit werkt het uit te rollen over de hele gemeente?

Inwoners, ondernemers, wij allemaal hebben tijdens Corona gezien dat helemaal vrij parkeren niet werkt. We moeten goed reguleren. Het definitieve plan komt na de zomer in de raad. Wij zijn blij dat er een Blauwe Zone hier onderdeel van uit zal maken.

Voorzitter, ik ben aangekomen aan ons laatste punt, en in dit geval ook een vrij recent punt, MFA Brakel.

MFA Brakel
De inwoners van Brakel spannen zich in om het voorzieningenniveau op peil te hebben; ook in de toekomst. Wij kijken er dan ook naar uit om de discussie over het MFA verder te voeren. We willen hier wel het nodige tempo. Goede plannen hebben tijd nodig, echter we moeten er samen op letten dat de doorlooptijd niet onnodig lang wordt. Brakel moet zich niet alleen kunnen ontwikkelen door voorzieningen. Ook huizen zijn belangrijk; voor jongeren, ouderen, iedereen!

Kortom, wij als VVD willen graag een Masterplan Brakel. Hoe krijgen uitbreidingen, voorzieningen en bedrijven allemaal een goede plek en is het realistisch en haalbaar qua financiën?

Vraag aan het College: Kunt u MFA plannen met visie, een masterplan dus, samen met de inwoners concreet maken? Zo ja, kunt u daarin processtappen en een tijdspad aangeven?

Brakel verdient een toekomst met visie. Dus met een knipoog naar onze gewaardeerde coalitie genoot wil ik graag afsluiten met BVV: ‘Brakel Veranderen met Visie’.