BEGROTINGSRAAD 2020

De VVD inbreng voor de begrotingsraad van 5 november 2020

Begrotingsraad 5 november 2020

Financieel is Zaltbommel vitaal en dat is fijn om te lezen. Het gaat goed in onze gemeente, complimenten daarvoor! Om onze gemeente vitaal te houden is het nu vooral zaak om onze inwoners vérder aan ons te binden en die verbinding te behouden.

En één van de belangrijkste factoren om dit te bereiken is wat de VVD betreft het woonbeleid. Het stond vandaag nog in het Brabants Dagblad, dat er tot wel 2700 nieuwe woningen nodig zijn en waarbij ouderen een belangrijke doelgroep zijn.  De snelheid van het bouwen, maar vooral ook de manier van het bouwen. Een woningaanbod dat past bij iedere levensfase. Jongeren verlaten momenteel nog steeds Zaltbommel, omdat zij geen woning kunnen vinden. Er is een tekort aan starterswoningen en onze startersleningen zijn niet toereikend. Welke mogelijkheden/oplossingen ziet het college hier nu echt voor op korte termijn? Wat gaat het college concreet doen om onze starters de woningmarkt op te helpen? De prijzen van de particuliere huur zijn sky high, de wachtlijsten van sociale huur zijn extreem lang en bovendien zijn er te weinig midden- huurwoningen. Het is een landelijke trend dat steeds vaker mensen ‘alleen’ blijven, waardoor de vraag naar kleinere, compactere woningen groter wordt. Deze kleinere, compactere woningen zijn niet alleen een goede oplossing voor onze starters, maar ook voor onze senioren. Het probleem van het uitwijken naar andere gemeente geldt immers niet alleen voor de jeugd, ook voor de ouderen. Ouderen die in een te groot huis wonen en niet terecht kunnen in een kleinere woning. Dit zorgt ervoor dat zij verhuizen of dat er te weinig doorstroom plaatsvindt.

Daarnaast groeit de vraag naar nieuwe woonvormen. Zo zijn er ouders, volwassen kinderen en kleinkinderen die samen in een woonvorm willen wonen om voor elkaar te kunnen zorgen en omdat zij dat gewoon leuk vinden. Er worden prachtige woonwijken opgeleverd, zoals het Vireupark en natuurlijk kijken wij uit naar de Buitenstad, waarbij voorop blijft staan voor de VVD dat de vraag van onze inwoners in aanbod wordt omgezet. En die vraag wordt op dit moment deels beantwoord in de vorm van de nieuwbouw in Kerkwijk en Bruchem, echter, de vraag vanuit Brakel staat nog steeds.

Waarin we tijdens de behandeling van de perspectiefnota aandacht hebben gevraagd voor een Masterplan Brakel, zo blijft ook nu de vraag, wanneer, waar en hoe ziet het college dat ook de vraag vanuit Brakel om voorzieningen als het MFA én de vraag naar woningbouw een stap verder komt richting realisatie van daadwerkelijk aanbod? Een gemiddeld huis wordt niet in een dag gebouwd, maar er ligt niet alleen daar maar binnen de gehele gemeente Zaltbommel nog steeds een grote opgave. Wat de VVD betreft zien wij dan ook graag dat er wordt gekeken naar alle manieren van bouwen, zowel naar tinyhouses, als duurzame prefab woningen.

Een afrondende vraag aan het college, in hoeverre is vraag en aanbod als het gaat om de behoefte van onze inwoners én de verschillende vormen van wonen zoals net genoemd, op elkaar en voldoende afgestemd?

U kunt de gehele raad terug kijken via: https://zaltbommel.raadsinformatie.nl/vergadering/645047/Begrotingsraad%2005-11-2020