Parkeer-en ander overlast De Wildeman

Schriftelijke vragen parkeer-en ander overlast m.b.t vrachtwagenchauffeurs De Wildeman gesteld door de fractie van de VVD Zaltbommel

Datum: 18 februari 2021

Aan de voorzitter van de raad

Onderwerp: Parkeer-en ander overlast m.b.t vrachtwagenchauffeurs De Wildeman

De afgelopen 2 jaar is de verkeersdruk op bedrijventerrein de Wildeman toegenomen vanwege de groei van een aantal gevestigde bedrijven. Als partij voor de ondernemers is de VVD zeer positief over deze ontwikkeling die helaas ook enkele nadelen tot gevolg heeft. De Wildeman, Ooijk, Waluwe en Van Voordenpark als bedrijventerrein wordt steeds meer gebruikt als parkeerterrein voor vrachtwagens in de avond en nachtelijke uren. Dit ondanks een parkeerverbod en waarschijnlijk vanwege de goede vorm van beveiliging van het terrein met camera’s. Reeds meerdere ondernemers hebben hierover een melding van gemaakt bij de gemeente Zaltbommel en de politie. De collectieve beveiliger LSH heeft in samenwerking met het parkmanagement verschillende malen bestuurders van vrachtwagens gesommeerd te verplaatsen echter dat weigeren ze vanwege de rijtijdenwet. De politie gaat niet over tot handhaving omdat dit geen prioriteit heeft. Graag brengen wij u deze problematiek onder de aandacht en vragen uw medewerking voor een oplossing.

We zijn ons ervan bewust dat er al veel geschreven en gesproken is over de overlast,

veroorzaakt door vrachtauto's en de chauffeurs. Zij zijn gedwongen om buiten de normale arbeidstijden te parkeren op plaatsen die daarvoor niet bedoeld noch geschikt zijn. Ter informatie; in 2019 zijn er 109 vrachtwagens gesignaleerd en op de foto gezet die buiten arbeidstijden geparkeerd stonden. In 2020 is dit opgelopen tot 385 vrachtauto's! Naast de normale verkeersoverlast is er een toename van zwerfvuil op genoemde bedrijfsterreinen en de toename van menselijke uitwerpselen in bermen en grasvelden. Dit is een groeiende bron van zorg.

De VVD is ervan overtuigd dat deze problemen alleen structureel kunnen worden opgelost door de aanleg van een goed geoutilleerd en beveiligd openbaar parkeerterrein voorvrachtauto's. Dit terrein moet ook geschikt zijn voor een verblijf van meerdere dagen. Daarnaast moeten er sanitaire- en internet-voorzieningen zijn. Ook moet dit terrein dicht bij onze bedrijventerreinen liggen, om effectief te kunnen zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat een dergelijk terrein commercieel exploitabel is bij een capaciteit van 235 vrachtwagen combinaties die kunnen parkeren. Voor de bedrijventerreinen De Wildeman, Ooijk, Waluwe en Veilingenweg en Van Voordenpark wordt de behoefte geschat op 30 tot 40 parkeerplaatsen. Voor de bedrijventerreinen is het te moeilijk om, zonder substantiële hulp van de gemeente, een partij te vinden die dit voor eigen rekening en risico kan en wil exploiteren.

De fractie van de VVD heeft de volgende vragen aan het College met het verzoek deze te beantwoorden:

1.    Bent u bekend met de toenemende urgentie zoals hierboven genoemd?

2.    Is het voor u ook urgent?

1. Kun u aangeven wat er tot nu toe is gerealiseerd als het gaat om:

-      Handhaving van bovengenoemde ontstane ongewenste situatie;

-      Onderzoek naar mogelijke locaties voor het realiseren van parkeergelegenheid en meer voor deze chauffeurs.

4.    Bent u bereid om mee te werken aan de volgende mogelijke & structurele oplossingen zijnde:

-      Het zoeken van tijdelijke en structurele oplossingen en te kijken naar geschikte parkeergelegenheid;

-      Substantieel bij te dragen aan de kosten die gepaard gaan met het realiseren van een correcte en adequate oplossing voor bovenstaand probleem.

-      Deze parkeergelegenheid te voorzien van sanitaire voorzieningen;

-      Mee te werken aan de volgende (tijdelijke) aanvullende maatregelen zijnde;

* Eén parkeerverbod instellen buiten normale werktijden op alle hoven op     de Wildeman.

* Extra inzet t.b.v. toezicht en handhaving van de politie en de BOA's.

* Expliciete handhaving (boetes en verwijderen).

* Financiële bijdrage aan de kosten van (tijdelijke) sanitaire voorzieningen.

5. Indien u bereid bent aan bovenstaande mee te werken, kunt u aangeven binnen             welke termijn u verwacht dat dit gaat gebeuren?

Fractie VVD

Danielle van der Wiele