Inbreng Begrotingsraad 4 november 2021

De VVD is een partij van de portemonnee. Als gemeente beschikken we over genoeg financiën om in alle vrijheid keuzen te maken. Dat is een groot goed want daardoor kunnen we ook in de toekomst ons eigen pad blijven volgen. Een eigen pad met efficiënt kwaliteit te leveren voor onze inwoners, nu en in de toekomst.

Mijn vraag gaat daarom over de herijking van het gemeentefonds. Dit kan potentieel een grote impact hebben op onze financiële situatie. Wij horen graag welke acties uitstaan dat de financiële belangen van Zaltbommel ook op de lange termijn gewaarborgd blijven?

Een tweede vraag gaat over een goede informatieverstrekking via onze website. Meerdere partijen hebben dit punt reed benoemd. Een veelheid aan informatie moet op een toegankelijke manier beschikbaar zijn voor onze inwoners. Op pagina 12 lezen we dat er veel aandacht is voor informatieverstrekking. We krijgen de indruk dat deze vooral op de interne processen is gericht. Dat is goed. En de vraag hierbij is: ‘Wat gaat de inwoner bij gebruik van de website hiervan merken?’ Kunnen we aanpassingen hiervan tegemoetzien?

Als derde een vraag m.v.t. investering huisvesting/onderhoud onderwijsgebouwen:

Binnen het programma onderwijs wordt er gesproken over het IHP, integraal huisvestingsplan. Hierin staan de plannen voor het verduurzamen van de onderwijsgebouwen. Meerkosten voor verduurzamen, schone lucht etc. Dit zijn tussentijdse aanpassingen, de vraag is, in hoeverre zijn wij in staat hier de kosten voor te dragen voor de toekomst als het gaat om de hoeveelheid aan gebouwen die reeds ouder zijn dan 40 jaar? We maken ons zorgen over het dragen van de kosten hierin en de vraag is dan ook, in hoeverre er zicht is op extra middelen hiervoor.

Een vervolgvraag m.b.t. reguliere vervanging; dit wordt door het rijk betaald?

Zoals elk jaar vanuit de VVD een vraag m.b.t. Gebiedsgericht werken:

De VVD is altijd groot voorstander geweest van gebiedsgericht werken en is dan ook blij met de ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren hierin hebben afgespeeld. In deze begroting wordt er gesproken over de doorontwikkeling hiervan, maar er wordt niet specifiek benoemd wat hier precies mee bedoeld wordt, wat is de visie hierop voor de komende 5 jaar? Er wordt ook gesproken over budgetten, in hoeverre krijgen de dorpsraden zelf budget om binnen de verworven verantwoordelijkheid per dorp/kern hierover te beschikken?

De VVD ziet openbare orde en veiligheid als een van haar speerpunten. De lasten voor openbare orde en veiligheid nemen vanaf 2024 af met euro 200.000,=(p.17), kunt U dit verklaren?

De gemeente Zaltbommel heeft jarenlang geprofiteerd van de inkomsten uit de ontwikkeling van nieuwe industrieterreinen. In de begroting nemen de baten vanuit Fysieke bedrijfsinfrastructuur fors af(p.24). Wat betekent dit voor de begroting van de gemeente Zaltbommel op lange termijn?

De VVD is voorstander van een groene leefomgeving en de klimaatverandering en inzet op biodiversiteit vragen ook om meer groen. Dit groen dient echter wel adequaat onderhouden te worden om overlast en gevaar te minimaliseren, denk aan afwaaiende takken en omwaaiende bomen. De post openbaar groen en recreatie neemt echter niet toe. Is de wethouder ook van mening dat als je meer groen wilt je ook meer geld zult moeten uitgeven aan onderhoud van dit groen?

Voorzitter, als laatste een woord van dank aan eenieder die zijn of haar bijdrage heeft geleverd aan de programmabegroting die hier voor ons ligt en het dus mogelijk heeft gemaakt om een juiste vertaalslag te maken vanuit de perspectiefnota.