Nieuwe gemeenteraad Zaltbommel geïnstalleerd

Woensdagavond( 30-3) legden de leden van de nieuwe gemeenteraad van Zaltbommel tegenover burgemeester Pieter van Maaren de eed of belofte voor raadsleden af. Daarmee is de gemeenteraad die is gekozen bij de afgelopen raadsverkiezingen officieel in functie.

De VVD wordt in de raad vertegenwoordigd door Willemien van Gog – van Genderen, tevens fractie voorzitter, Isabel Plessius en Henk de Gaaij.

In de nieuwe samenstelling komen nog vijf raadsleden die in de vorige periode nog geen zitting hadden in de raad. Dat zijn Merel Duijzer, Wilco de Graaff, Wim van Horssen, Lennart van den Berg en Stef Dingemans. Ook treedt toe tot de nieuwe gemeenteraad wethouder Adrie Bragt, die de functies wethouder en raadslid kan combineren tot het aantreden van een nieuw college van B en W.

Samenstelling
De nieuwe gemeenteraad van Zaltbommel bestaat uit vijf zetels voor de SGP en ZVV, drie voor de VVD, twee voor de ChristenUnie en n zetel voor elk van de fracties CDA, PvdA, D66, SP, GroenLinks en BVNL.

In de nieuwe samenstelling heeft de raad ook haar eerste besluit genomen. In de raadsvergadering is de nieuwe gedragscode voor politieke ambtsdragers vastgesteld. De burgemeester pleitte bij de start van deze bestuursperiode voor het belang van een integer gemeentebestuur.