Standpunt VVD in vergunningstraject verbouwing burgemeesterswoning

In de gemeenteraadsvergadering van 21 maart 2024 heeft de burgemeester publiekelijk een verklaring afgelegd aan de raad van Zaltbommel betreffende het vervangen van de ramen aan de voorkant van de ambtswoning van de burgemeester, wat niet vergund was.

In zijn verklaring verklaarde de burgemeester dat er persoonlijke omstandigheden waren die hem minder attent deden zijn, dat de toestand van de kozijnen slechter was dan aanvankelijk gedacht, en dat hij zich er niet bewust van was dat de door hem gekozen oplossing niet was toegestaan of vergund moest worden.

Zoals door verschillende fracties in de raadsvergadering werd opgemerkt, wordt deze laatste uitspraak, zeker voor een ervaren bestuurder, als naïef beschouwd.

Sommige fracties voelen geen noodzaak om later een extra debat te houden, mogelijk alleen als er nieuwe feiten naar voren komen; ook de burgemeester gaf aan dat hij het dossier graag na deze raadsvergadering zou willen afsluiten.

In de media wordt gemeld: "Toch is voor een meerderheid in de gemeenteraad de zaak klaar met de verklaring van de burgemeester. Daarom komt er geen extra debat" De VVD heeft hier tijdens de raadsvergadering geen standpunt over ingenomen.

Maar is het dossier dan nu gesloten? De VVD is van mening van niet.

Er loopt nog een onderzoek van het OM, de monumentencommissie heeft nog geen besluit genomen over het herstel en tevens is deze kwestie ook aanhangig gemaakt bij de commissaris van de koning (CvdK)

Het legaliseren van de huidige situatie is voor de VVD geen optie.